Schwarzenegger extra-marital revelation should put L.A. Times 2003 story in different light

You also might recall back then that the Times was not the first publication to document Arnold's alleged sexual misconduct. In March of 2001, Premiere magazine ran an article by a journalist named John Connolly entitled "Arnold the Barbarian," which provided graphic details of his behavior on movie sets — which, with one exception, were anonymously sourced. That wasn't an insignificant story, as Gray Davis' campaign manager later admitted he faxed the story to between 50 to 80 political reporters, as there were rumors at that time that Schwarzenegger was contemplating running against Davis in 2002. (He did not run, with some analysts attributing that story as a reason why not, and Davis won re-election that year.)

The Times story then broke in the last week of the recall campaign in 2003, and a follow-up ran two days later. In all, 16 women, 11 named, accused Schwarzenegger of sexual misconduct.

But instead of the "Governator" taking the heat, it was the Times that was bashed, mainly for the timing of the stories, and also that they contained allegations that were in some cases nearly 20 years old.

The bottom line is that Schwarzenegger withstood that negative publicity, and the Times was stained with trying to affect the election results with their story.

Now, allegations of fondling and the like are certainly different than having a consensual relationship with a household staff member, but still, as Arnold once admitted, "Where there's smoke, there's fire."

Last week, after Shriver had announced she had separated from Schwarzenegger, L.A. Times media columnist James Rainey revisited the Times coverage back in 2003 — a story inspired by the news that the couple had just split up.

Today's revelation confirms his suspicions from last week, that the Times just may have been giving its readers a service, despite the backlash that it was the "liberal media" who were intent on derailing a sure Republican victory, as the narrative had been established.


Overnight, the Los Angeles Times has broken the story that former California governor and action movie star Arnold Schwarzenegger has admitted to fathering a child more than a decade ago — before his first run for office — with a longtime member of his household staff, which prompted his wife, Maria Shriver, to move out of the family's Brentwood mansion earlier this year.

In a statement released Monday night after being contacted by the Times, Schwarzenegger said,

"After leaving the governor's office I told my wife about this event, which occurred over a decade ago. I understand and deserve the feelings of anger and disappointment among my friends and family. There are no excuses and I take full responsibility for the hurt I have caused. I have apologized to Maria, my children and my family. I am truly sorry.

"I ask that the media respect my wife and children through this extremely difficult time," the statement concluded. "While I deserve your attention and criticism, my family does not.".

The irony of the Times breaking this story is that California's largest newspaper also broke the blockbuster story about Schwarzenegger's womanizing ways just five days before the 2003 recall election in California which resulted in the "Terminator" star's ascension to the governorship — an article that many people said backfired on the Times, and made Schwarzenegger almost a sympathetic figure.


Since 1988, CL Tampa Bay has served as the free, independent voice of Tampa Bay, and we want to keep it that way.

Becoming a CL Tampa Bay Supporter for as little as $5 a month allows us to continue offering readers access to our coverage of local news, food, nightlife, events, and culture with no paywalls.

Join today because you love us, too.

Scroll to read more News Feature articles

Join Creative Loafing Tampa Bay Newsletters

Subscribe now to get the latest news delivered right to your inbox.